czwartek, 11 września 2014

Co w prawie piszczy: Opodatkowanie przychodów z reklam

Dobra wiadomość dla blogerów udostępniających część swojej przestrzeni blogowej na reklamy i osiągających z tego tytułu przychody (a nie prowadzących działalności gospodarczej).

Do niedawna istniała wątpliwość na jakich zasadach powinno się opodatkować takie właśnie przychody. Z jednej strony Ministerstwo Finansów stało na stanowisku, że umowa stanowiąca podstawę do udostępniania za wynagrodzeniem powierzchni na stronie internetowej, m.in. w celach reklamowych, należy do rodzaju umów nienazwanych i nie można jednoznacznie przypisać jej cech umowy najmu lub dzierżawy. Wobec czego przychody z takiej umowy były kwalifikowane do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Inne stanowisko w tej sprawie zajmowali właściciele stron internetowych oraz sądy administracyjne, które ukształtowały jednolitą, aczkolwiek odmienną od stanowiska MF, linię orzeczniczą (patrz m.in. II FSK 1548/10, II FSK 2485/10, II FSK 1305/11). Sądy administracyjne wskazywały, że wynagrodzenie otrzymane przez osobę fizyczną zarządzającą stroną internetową należy zakwalifikować do źródła przychodów – najem, dzierżawa lub inne umowy o podobnym charakterze (art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Sady wielokrotnie wskazywały, że umowa, na postawie której jeden podmiot udostępnia innemu możliwość wyświetlania na stronie internetowej określonych treści (najczęściej reklamowych), jest umową nienazwaną o charakterze podobnym do najmu lub dzierżawy. Przedmiotem tej umowy jest oddanie do używania bytu wirtualnego, jakim jest część powierzchni strony internetowej.

W interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 5 września 2014 r. w zakresie kwalifikacji do źródła przychodów wynagrodzenia z tytułu udostępniania, poza działalnością gospodarczą, powierzchni na stronie internetowej zarządzanej przez osobę fizyczną (DD2/033/55/KBF/14/RD-75000) ww. minister wskazał, że „uwzględniając orzecznictwo sądów administracyjnych, stwierdzam, że osoba fizyczna udostępniająca na stronie internetowej miejsce w celu zamieszczenia treści o charakterze m.in. reklamowym za wynagrodzeniem uzyskuje przychód z tytułu umowy o podobnym charakterze do umowy najmu lub dzierżawy. Przychody z tego tytułu należy zakwalifikować do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT, pod warunkiem, że nie są uzyskiwane w ramach działalności gospodarczej.
Dochody z tego źródła przychodów podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, według progresywnej skali podatkowej, określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o PIT. Podatnik ma również możliwość wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930, z późn. zm.).”


Wydaje mi się, że ta interpretacja to całkiem mądre posunięcie ze strony MF. W każdym razie o jeden spór mniej z urzędem skarbowym. A co Wy o tym myślicie?

Ten post to początek nowego cyklu na Skrawkach Moich Myśli „Co w prawie piszczy”. Chcę w nim zamieszczać nowinki i krótkie wyjaśnienia dotyczące stosowania prawa w blogerskim świecie. Jak się Wam podoba ten pomysł?

7 komentarzy:

  1. Dobrze, ze to rozwiązali.
    Bardzo podoba mi się nowy cykl i z chęcią będę go czytać.

    OdpowiedzUsuń
  2. Co w trawie piszczy - podoba mi się ten Twój pomysł.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że pomysłów mi nie zabraknie :)

      Usuń
  3. Nareszcie jest to jasne. I bardzo dobrze, wiem jak się rozliczać.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nowy cykl będzie niezwykle przydatny :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za zainteresowanie. Jeśli masz ochotę wyrazić swą opinię, zapraszam serdecznie. Wszelkie uwagi będą mile widziane, jednakże zastrzegam sobie prawo do usuwania komentarzy obraźliwych i zawierających wulgaryzmy. I jeszcze jedno. Proszę, nie spamuj.