poniedziałek, 28 lipca 2014

Zakochać się - Cecelia Ahern

Autor: Cecelia Ahern
Tytuł: Zakochać się
Tytuł oryginalny: How to fall in love
Tłumaczenie: Natalia Wiśniewska
Wydawnictwo: Akurat
Ilość stron: 416
Ocena: 6,5/10






Christine prowadzi w Dublinie agencję pośrednictwa pracy. Właśnie dojrzewa w niej decyzja, by odejść od męża. Niby wszystko między nimi jest w porządku. Barry jej nie zdradza, pracuje, dba o rodzinę, lecz gdyby miała z nim spędzić choć odrobinę więcej czasu, uznałaby ten czas za całkowicie zmarnowany a poczucie braku szczęścia jeszcze bardziej by się w niej pogłębiło. To nie jest związek, który ją uszczęśliwia. Christine jest chyba też największą wielbicielką poradników jaka stąpała po ziemi. Jest posiadaczką poradników niemal, a może praktycznie, na każdą okazję. Na jej półkach królują książki zapewniające zdrowie, szczęście, powodzenie i bogactwo w pięciu, dziesięciu, dwudziestu czy iluś tam krokach. Christine nie może się bez nich obejść i swe życie podporządkowuje płynącym z nich mądrościom i radom. Czy jednak to najlepszy z możliwych sposób na szczęśliwe i udane życie?

W pewną grudniową noc na drodze Christine staje Simon Conway, który właśnie postanowił odebrać sobie życie. Mimo podjętych przez Christine prób odwiedzenia go od tego czynu, Simon strzela... Nic dwa razy się nie zdarza? Nic bardziej mylnego. Kilka dni później, przechodząc przez most Ha'penny Christine spostrzega mężczyznę próbującego odebrać sobie życie skacząc w czerń płynącej rzeki. Wszystkie emocje sprzed kilku dni wracają do Christine. To, co się wówczas zdarzyło, nie może, po prostu nie może się powtórzyć. Musi powstrzymać mężczyznę przed skokiem. Zdesperowana próbuje go przekonać, by nie odbierał sobie życia. W końcu się to jej udaje. Musi jednak obiecać Adamowi Basilowi, niedoszłemu samobójcy, że udowodni mu i go przekona, że jednak warto żyć, a stanie się to jeszcze przed jego urodzinami, które wypadają za dwa tygodnie.

Dotrzymując danego słowa Christine zabiera Adama w podróż w poszukiwaniu szczęścia a towarzyszyć im będą „dobre rady” z poradnikowej skarbnicy dziewczyny. Czy uda się przekonać Adama, że życie ma jednak sens i można być prawdziwie szczęśliwym? I kto tak naprawdę powinien się o tym przekonać?

Zakochać się” to moje pierwsze spotkanie z twórczością Cecelii Ahern. Zaliczam je raczej do spotkań udanych. Książka „Zakochać się” wzbudziła bowiem moje mieszane uczucia. To lekka, romantyczna opowieść, która dotyka jednocześnie tematów ważnych i trudnych, jak sens życia, śmierć, poszukiwanie szczęścia, radzenie sobie z problemami czy depresja. Nie ma tu głębokich przemyśleń, raczej zaznaczenie wagi problemu. Wydaje mi się jednak, że to celowe działanie autorki a nie „ślizganie się” po trudnej tematyce. Takie połączenie sprawia, że trudne tematy są zdecydowanie bardziej „oswojone” i nie odbierają opowieści literackiej zwiewności. A ta lekkość i zwiewność, to ogromne atuty powieści Cecelii Ahern i nie dziwi mnie fakt ogromnej popularności pisarki i jej książek na świecie.

Historia przestawiona przez Cecelię Ahern jest jednak dość banalna, by nie rzec, że mocno oklepana. Niewiele w niej czytelnika zaskakuje. Nawet prawdziwa tożsamość Adama jest zaskoczeniem jedynie dla głównej bohaterki powieści. Christine jest też największym, jak dla mnie, minusem i rozczarowaniem książki. Jest bowiem postacią bardzo irytującą, bezmyślną, by nie rzec, że zwyczajnie głupią. Trudno mi było ją zaakceptować jako główną siłę napędową powieści. O sympatii nie mogło być zaś mowy.

Niemniej jako całość książka prezentuje się dość dobrze. Szybko się ją czyta. Czasem wywołuje uśmiech, czasem chwilową refleksję. W sam raz na spokojny, letni wieczór. Z pewnością sięgnę po inne książki Cecelii Ahern.
 
Książka bierze udział w wyzwaniu "Czytam opasłe tomiska".

http://muza.com.pl/literatura-kobieca/1760-zakochac-sie-9788377586891.html?skrawkimoichmysli

9 komentarzy:

  1. Czytałam o niej u Marty Kor, bardzo mnie zainteresowała. Może jakoś zniosę postać głównej bohaterki.

    OdpowiedzUsuń
  2. Szkoda, że tak średnio przyjęłaś tą książkę. Ja się akurat bardzo nakręciłam na ten tytuł i przymierzam się do jego zakupu :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Z Ahern tak już jest, że raczej jej historie nie zaskakują, ale mimo wszystko lubię je czytać, więc i na tę lekturę mam ochotę :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Lektura jeszcze przede mną.

    OdpowiedzUsuń
  5. Na razie muszę zabrać się w końcu za "P.S. Kocham Cię", która czeka na półce od... dwóch lat? (tak, wiem - wstyd...) A później zechcę nadrobić kolejne powieści Ahern, bo wydają się wpasowywać w mój gust czytelniczy. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Książka już czeka na mojej półce. Oczekuję wspaniałej lektury.

    OdpowiedzUsuń
  7. Czytałam cztery książki autorki i bardzo mi się podobały, mam nadzieję że i ta wpadnie w moje ręce, z chęcią przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  8. przeczytałam dwie książki tej autorki. przyjemnie się czytało, ale bez fajerwerków (;
    pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za zainteresowanie. Jeśli masz ochotę wyrazić swą opinię, zapraszam serdecznie. Wszelkie uwagi będą mile widziane, jednakże zastrzegam sobie prawo do usuwania komentarzy obraźliwych i zawierających wulgaryzmy. I jeszcze jedno. Proszę, nie spamuj.