wtorek, 19 marca 2013

Wszystkie boże dzieci tańczą - Haruki Murakami

Autor: Haruki Murakami
Tytuł: Wszystkie boże dzieci tańczą
Tytuł oryginalny: Kami-no kodomotachi-wa mina odoru
Tłumaczenie: Anna Zielińska-Elliott
Wydawnictwo: Wydawnictwo Literackie Muza SA
Ilość stron: 184
Ocena: 7/10





Haruki Murakami, japoński pisarz i eseista, w zbiorze krótkich opowiadań "Wszystkie boże dzieci tańczą" zabiera czytelnika w bardzo osobistą podróż po ludzkich umysłach i duszach. Pretekstem do jej odbycia staje się trzęsienie ziemi w Kobe, które miało miejsce w roku 1995. 

To właśnie trzęsienie ziemi jest motorem ludzkich reakcji i działań w opowiadaniach:
- UFO ląduje w Kushiro, 
- Krajobraz z żelazkiem, 
- Wszystkie boże dzieci tańczą, 
- Tajlandia, 
- Pan żaba ratuje Tokio oraz
- Ciastka z miodem.

Trzęsienie ziemi w Kobe dotyka bohaterów opowiadań Haruki Murakami mniej lub bardziej bezpośrednio. Choć żaden z nich nie jest ofiarą niszczycielskiego żywiołu, jego skutki odczuwa z całą mocą.

Komura z "UFO ląduje w Kushiro" traci żonę, która ogarnięta dziwną obsesją związaną z oglądaniem w telewizji skutków trzęsienia ziemi, postanawia go opuścić. Dzięki temu on odbywa niezwykłą podróż na Hokkaido. Junko z "Krajobrazu z żelazkiem w tle" wraz z Panem Mitake odbywa podróż do wnętrza siebie i swej samotności.  Yoshiya, dziecko boże, szukając ojca odnajduje siebie...

Trzęsienie ziemi, o którym bohaterowie słyszą, rozmawiają, myślą zmienia ich dusze. A może tylko ujawnia to, co kryje się gdzieś w środku człowieka, całkiem blisko powierzchni pozorów? Trzęsienie ziemi w Kobe staje się przyczyną podróży bohaterów czy to tych rzeczywistych czy tylko odbywanych w głębi umysłu, w podświadomości, bo rzeczywistość w opowiadaniach Haruki Murakami miesza się z fantazją, sennymi marzeniami i marami. Nikt nie pozostaje obojętny czy to śniąc, marząc czy w pełni świadomie patrząc na otaczający go świat. Trzęsienie ziemi wywiera swoje piętno, na każdym z bohaterów.

"Wszystkie boże dzieci tańczą" to moje pierwsze spotkanie z Haruki Murakami.
Krótka forma opowiadań jest bardzo sugestywna. W minimalnej ilości słów autor przedstawia czytelnikowi zawiłość ludzkiego umysłu i najskrytsze pragnienia ludzkiego serca. Tęsknimy, boimy się, marzymy i śnimy z bohaterami opowiadań Murakami. Nie pozostajemy wobec nich obojętni.

W opowiadaniach Haruki Murakami wyraźnie czuć jak daleka kulturowo jest dla europejskiego czytelnika Japonia. Jednocześnie jednak uniwersalne są te podstawowe wartości, jakimi każdy kieruje się w życiu.

9 komentarzy:

  1. Nie czytałam jeszcze żadnej książki autorstwa Marakamiego, jednak jedna z jego powieści niedawno została przeze mnie zakupiona. Wkrótce biorę się za lekturę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyjemnej lektury i mam nadzieję, że o niej napiszesz :)

      Usuń
  2. Przybieram się do zapoznania z twórczością Murakamiego. Lubię opowiadania, dlatego bardzo prawdopodobne, że sięgnę właśnie po "Wszystkie boże dzieci tańczą".

    OdpowiedzUsuń
  3. Muszę kiedyś przeczytać jakąś książkę pana Murakami'ego, bowiem tyle dobrego już o nim słyszałem i na dodatek te intrygujące tytuły... mam nadzieję, że się nie zawiodę. :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie zawiedziesz się :) jak dla mnie (tylko i wyłącznie po lekturze tych opowiadań) Murakami jest niezwykły, całkowicie inny, niż wszyscy, których do tej pory czytałam i (przynajmniej w tych opowiadaniach) mocno ascetyczny (to takie mojej wewnętrzne odczucie jego twórczości)

      Usuń
  4. Murakami słynie ze zgłębiania ludzkiego umysłu. Choć czytałam tylko jedną książkę jego autorstwa(antologię "Zniknięcie słonia") pokochałam samego autora cały sercem, jego bezkresną wyobraźnię, inteligencję i humor. Jeżeli nie masz jej w planach, to zachęcam do tej lektury. :)
    Historie są jeszcze bardziej ciekawsze dzięki miejscu odgrywanej akcji - Japonii. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wczoraj w księgarni trafiłam właśnie na tę pozycję. Muszę dopisać ją do listy lektur :)

      Usuń
  5. książki Murakamiego lubie, ostatnio miałem okazje przecztać to i jak zwykle autor kupił mnie całkowicie.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za zainteresowanie. Jeśli masz ochotę wyrazić swą opinię, zapraszam serdecznie. Wszelkie uwagi będą mile widziane, jednakże zastrzegam sobie prawo do usuwania komentarzy obraźliwych i zawierających wulgaryzmy. I jeszcze jedno. Proszę, nie spamuj.